Reguły fizyki działające w technologii przewozowej, niejednokrotnie stanowią naturalną przeszkodę dla wielu wizjonerskich pomysłów, co do sposobów przemieszczania ludzi, produktów lub narzędzi. Z reguły jednakże stały rozwój techniczny stale otwiera nowe wersje, jakie wielu spośród takich wizji pozwolą się urzeczywistnić. Dobrym modelem owej zasady są roboty AGVAutomated Guided Vehicle. Logistyka w zakładach przemysłowych przy wykorzystaniu wózków AGV nie jest nowością. Wykorzystana technika ograniczała użyteczność ze względu na wagę akumulatorów i czas ich ładowania. Dzięki rozwojowi technicznemu obie bariery pozostały zamknięte oraz idea AGV rozpoczyna pojawiać się jeszcze powszechniej.

Transport robotami mobilnymi


Roboty mobilne mają dobry wpływ na wiele elementów w przedsiębiorstwach. Zwiększenie komfortu pracy, zmniejszenie wydatków, podniesienie wydajności, zabezpieczenie – to jedynie parę spośród przykładów. Roboty AGV gwarantują kompletną obsługę magazynu lub linii przemysłowych, usuwając w tenże sposób zbędne oraz drogie przestoje. Ze względu na innowacyjne oprogramowanie automat porusza się indywidualnie, co za tymże idzie nie potrzebuje obsługi przeszkolonego operatora, oszczędzając w tenże sposób czas oraz kapitały. Wózki magazynowe nie potrzebują szczególnie określonych tras. Same dopasowują się do nowego otoczenia, mapują teren i zapisują go we własnej pamięci.

Ewolucja AGV


Pojazdy (wózki) rodzaju AGV po raz pierwszy zostały wykorzystane przeszło 60 lat temu. Były to urządzenia tworzone na specjalistyczne zamówienie poprzez małą grupę spółek projektowych oraz montażowych w celu robienia ciekawych zadań poprzez małą grupę wytwórców. Spółki, jakie potrafiły stworzyć oraz zainstalować automatycznie wózki, proponowały niezwykle ograniczony serwis i lokalne wsparcie. Najpierw roboty AGV były przeważnie wykorzystywane w zakładach produkcyjnych bądź wydziałach przemysłowych w celu dostarczania części bądź produktów wsadowych do linii przemysłowej bądź w pracach przewozowych blisko linii montażowej. Wykorzystywano je też w sektorze wydawniczym przy dostawie ogromnych rolek papieru do maszyn drukarskich.

Przewóz w wersji bezobsługowej


Podstawowym założeniem robotów mobilnych AGV jest bezobsługowe odebranie produktu z dokładnie określonego miejsca oraz przekazanie go w odmienne. Jednakże zastosowanie elektrycznych pojazdów nie sprowadza się do przenoszenia ładunku lub zaopatrywania linii przemysłowych oraz montażowych w niezbędne składniki. Jednakowo często robotów AGV używa się do układania produktów w składach i układania palet z ładunkiem na dużych półkach. Samojezdne wózki, niewymagające obecności operatora, są zwłaszcza dobre w charakterystycznych miejscach pracy, gdzie warunki temperaturowe bądź mikrobiologiczne mogłyby zaszkodzić zatrudnionym operatorom wózków widłowych. Roboty z powodzeniem stosuje się do przenoszenia niezwykle dużych elementów oraz w miejscach, gdzie niezbędny jest przewóz substancji, jakie mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi. Służą także do przewożenia produktów delikatnych oraz kruchych (np. palet z artykułami ze szkła lub ceramiki) i bardzo ważnych, jakich strata na skutek ludzkiego błędu może być niezwykle droga.

Układy wspierania


Pojazdy AGV mogą być  zaopatrzone w zestaw superkondensatorów doładowywanych indukcyjnie na trasach przejazdu lub/i w stacjach docelowych (Movitrans). W owej wersji wózki zaopatrzone są w system zarządzania energią, jaki nie potrzebuje zabezpieczenia pętlami indukcyjnymi. Czasy przejazdu z wykorzystaniem owej techniki zależą od ilości superkondensatorów. Modułowość systemu zapewnia jego modernizację we współzależności od potrzeb, natomiast czas doładowania superkondensatora sięga blisko jednej minuty. Jest też szansa wspierania samochodów przez pętle indukcyjne zatopione w podłożu na trasach przejazdu.

Intuicyjna nawigacja


Nawigowanie w wypadkach pojazdów, jakie nie poruszają się po szynach oraz nie mają technicznego naprowadzania odbywa się za pomocą kamer śledzących profesjonalną taśmę naklejaną na drodze przejazdu. Taśma jest bardzo wytrzymała na naruszenia automatyczne, natomiast zmiana trasy przejazdu potrzebuje naklejenia taśmy w innym miejscu. Naprowadzanie antenowe na przewody pętli indukcyjnej w podłożu może odbywać się dla samochodów wspomaganych permanentnie z systemu. Należałoby przy tymże zwrócić uwagę, iż możliwość pewnego używania automatycznych wózków samojezdnych dotyczy nie jedynie sytuacji, gdzie chodzi o zapewnienie zabezpieczenia ludziom znajdującym się na trasach przejazdu tychże wózków. W wielu sytuacjach, bezobsługowe AGV mogą zastąpić ludzi w miejscach, gdzie zagrożeniem jest ogromny ruch np. wózków widłowych.